Communiceren doe je samen

Ontmoeten – luisteren – begrijpen – delen – verbinden

Hoe participeren we online?

Een reactie plaatsen

Met z’n allen nemen we steeds vaker op de een of andere manier deel aan online netwerken. We lezen fora en blogs, schrijven een reactie op een artikel, mailen een vraag na het lezen van een website of volgen personen en organisaties via Twitter. Online communicatie wordt steeds belangrijker en de mening van anderen, die we vaak helemaal niet kennen, beïnvloedt ons sterker dan informatie via ‘officiële’ kanalen. Voor marketeers en communicators is het interessant om uit te zoeken hoe die beïnvloeding plaatsvindt. Een poosje geleden las ik een leuk artikeltje daarover, op de site Communicatie-online. Hierbij beknopt wat interessante informatie daaruit.

Om achter het ‘geheim’ van online-communety’s te komen worden allerlei onderzoeken uitgevoerd. Yahoo heeft becijferd dat van de 100 gebruikers er  1 is die content creëert; gemiddeld 9 anderen reageren daar op, zodat er rondom een onderwerp  10 personen actief zijn. De 90 anderen lezen mee en vormen hun mening op basis van wat deze 10 beschrijven.

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Forrester heeft de groep onliners onderverdeeld in:
– Creators (creëren en publiceren content via websites en blogs)
– Criticis (reageren en discussiëren met elkaar, voegen informatie toe en geven hun mening weer)
– Collectors (lezen actief, volgen interessante blogs, delen de informatie die ze er vinden met hun omgeving)
– Couch potatoes (lezen blogs, kijken video’s, interpreteren en gebruiken de informatie)
De laatste groep is het grootst en wordt ook wel nog iets verder onderverdeeld in Joiners, Spectators en Inactives, waarbij met name de ‘meedoeners’  en ‘volgers’ (lezen, kijken en doen soms mee aan discussies) interessant zijn voor organisaties en bedrijven.

Volgens Forrester ben je een ‘creator’  of ‘critic’ wanneer je minimaal 1 keer per maand content toevoegt aan website of blog of reageert op informatie van anderen.  Dat ben je dus eigenlijk al snel! Er is ook onderzocht hoe de Nederlandse consument in te delen is. Volgens Forrester behoort 17% van de Nederlanders tot de ‘creators’ (EU = 10%); zo’n 17% tot de ‘critics’ (19%), 26% tot de ‘joiners’ (13%) en 41% tot de ‘spectators’ (40%). Tot slot is 4% inactief in social media (maar bezoekt wel internetpagina’s), tegenover 53% in de EU. Als geheel zit Nederland hoog in de ladder omdat er vrij veel creators, critics en joiners zijn. Er wordt dus veel met elkaar online gedeeld.

Er zijn dus verschillende soorten participanten binnen de online media. Er zijn er doorgaans maar enkelen die reageren, de meesten lezen mee. Wil je met alle groepen communiceren, moet je dus ieder op z’n eigen niveau aanspreken.
Achtereenvolgens is dat:
– Lezen
– Laten beoordelen (punten toekennen bijvoorbeeld)
– De mogelijkheid bieden een reactie achter te laten
– Faciliteren dat de lezer een bijpassende foto/video plaatst
– Iemand bijpassende tips/gebruiksaanwijzing laten plaatsen
– Suggesties voor verbetering laten doen.
Op deze wijze kan iedereen op z’n eigen niveau deelnemen. Vaak zie je dat mensen ‘opschuiven’ op deze ladder en steeds actiever worden.

Bron: Artikel van J. Muis op De communicatiedesk (onderdeel van de site communicatie-online)

Plaats een reactie